Kafejnīca

Kafejnīca, jeb Coffe Shop no angļu valodas nozīmē vietu, kur tiek pasniegta kafija, un šāda iestāde pirmo reizi parodijās Eiropā ap 17 un 18 gadsimtu, kad notika apgaismības periods un cilvēki sāka nevis lietot alkoholu, bet pāriet uz kafiju, kā sarunu veicinātāju un lietu, pie kuras veikt šīs sarunas. Kafijas veikali, jeb kafejnīcas sākumā bija vienkāršas ēdināšanas iestādes, kurās sāka pārdot kafiju, bet tā, kā lielākoties cilvēki tieši šeit nāca dzert šo dzērienu un parunāties, tās tika nosauktas par kafejnīcām. Šīs iestādes lielā mērā lielā mērā tiek saistītas ar modernās zinātnes pamatiem un to, ka šādi sanākot kopā un satiekot gan jau zināmus, gan jaunus cilvēkus bija iespējama dzirdēt daudz jaunumu un apmainīties ar idejām, tādā veidā radot ideālo vietu, kur dažādas idejas var augt un attīstīties.

Kafejnīcas pie mums Latvijā ir jebkura ēdināšanas iestāde kur tiek pārdots ēdiens, dzērieni un protams arī kafija, bet šeit pamata funkcijas ir tieši ēdināšana, un tāpēc šīs iestādes vajadzētu saukt vairāk par restorāniem vai bistro nevis kafejnīcām. Bet tā, kā Latvieši ir pieraduši pie šī vārds, tad lielais vairums šādu iestāžu sauc sevi par kafejnīcām un sava patiesība jau tur ir, jo cilvēkiem ir iespējams šajās kafejnīcās arī vienkārši pasēdēt un parunāties pie šī siltā dzēriena un tādā veidā apmainīties ar domām un idejām. Kafejnīcas ir ļoti laba vieta, kur veikt dažādas neformālas pārrunas un mēģināt komunicēt, jo parasti ir nepieciešama viena vieta, kur satikties, un ja tās nav darba darīšanas tad vienkārša pastaiga jau būs nedaudz par traku, jo tas jau liksies, kā randiņš, bet satikšanās pie kafijas tases jau ir tīri pieņemama.

Kafejnīcu īstais šarms ir tieši tur, ka aizejot uz šādu iestādi parasti ir iespējams satikt arī cilvēkus, ko ikdienā nav iespējams satikt, kā arī uzzināt dažādus jaunumus un būtībā veidot savu kontaktu sarakstu, jo bieži vien cilvēki šajās vietās dodas vienatnē ieturēt rīta vai pēcpusdienas kafijas pauzi un kamēr kafija atdziest tikmēr ir iespējams izveidot kādu īsu un interesantu sarunu. Bet, ja saruna ievelkas vienmēr ir iespējams pasūtīt desertu vai citu ēdienu, ko kopā notiesāt.

Mūsdienās kafejnīcās ir pieejams arī internets un tāpēc var arī šajā iestādē strādāt vai mācīties, jo uzliekot austiņas, pasūtot kafijas krūzi un izmantojot brīvo internetu var paveikt ļoti daudz darba un daudziem cilvēkiem šī atmosfēra, kad apkārt ir daudz un dažādi cilvēki ļoti patīk un tas tieši viņus uzmundrina. Tāpēc nākamreiz, kad dodieties uz tuvējo restorānu padomājiet, vai šī ir tāda vieta, kur būtu iespējams padzert kafijas tasi un parunāties?

Pašam savs restorāns

Restorāns var būt pat ļoti ienesīgs bizness, ja īpašniekam izdodas izveidot pietiekoši lielu apmeklētāju skaitu un arī mēdiju uzmanību, jo līdz ko uz šādu iestādi sāk iet pazīstami cilvēki, tā arī pārējā tautu masa sāk sekot. Bet cik tad šāda restorāna izveidošana izmaksā un ar ko ir jārēķinās mēģinot ieiet šajā biznesā?

Kā jau jebkurā industrijā, arī ēdināšanas pakalpojumu jomā ir iespējams nopelnīt, un tāpēc,ka cilvēkiem jāēd ir visu laiku, tad restorāns var būt, kā ļoti labs veids ilgtermiņa peļņai, jo tiklīdz ir iegūts ierasto apmeklētāju daudzums, kas katru nedēļu vai katru otro dienu dodas uz jūsu restorānu, tā jums būtībā ir iespējas no katra šāda cilvēka nopelnīt salīdzinoši lielas summas. Protams restorāni ir dažādi un ir gan bistro, kur cenas ir tuvu pašizmaksai gan arī luksusa restorāni, kur vienas porcijas cena ir mērāma vairākos desmitos Eiro, bet protams, ir arī ātrās ēdināšanas restorāni, kur iespējams paēst lēti, un kas ēdienus aprasti veido kā pēc konveijera, un klientiem ir iesējams saņemt tikai noteiktus ēdienu veidus. Ja paskatāmies uz Lielākajiem Latvijas restorāniem, tad nepārprotami tie ir ātrās ēdināšanas iestādes, un picērijas, jo šādus ēdienus var atļauties praktiski jebkurš un nav vajadzīgi lieli naudas līdzekļi, lai nopirktu burgeru, kebabu vai picu. Bet augstākas klases restorāni, kā kaļķu vārti vai Vincents noteikti ir daudz ekskluzīvāki un arī cilvēki, kas apmeklē šīs ēdināšanas iestādes ir no augstākas klases un ar lielākiem vidējiem ienākumiem.

Bet cik tad īsti izmaksā šāda biznesa uzsākšana un kas ir nepieciešams lai to izdarītu? Vispirms jau ir jāsaprot, ka ja vēlaties veidot restorānu zem jau esoša brenda, tad jums būs vajadzīgs iegādāties tā saukto franšīzi, un šādas licences izmantot noteiktu restorāna vārdu, kā “Hesburger” vai “McDonald’s” jums izmaksās vairākus desmitus ja ne simtus tūkstošus. Un tāpēc šāda restorāna atvēršana ir salīdzinoši riskanta, jo ir jāiesaistās lielās kredītsaistībās, kas nav tikai mazi ātrie kredīti, bet ir nopietnas ilgtermiņa patēriņa kredīta saistības, par kurām nereti ir jāgalvo ar saviem personīgajiem īpašumiem. Bet, ja šis bizness aiziet, tad iespējas nopelnīt arī ir daudz lielākas nekā ekskluzīvajiem restorāniem, jo potenciālais klientu loks ir nesalīdzināmi lielāks. Tomēr, ja jūs nevēlaties iesaistīties kredītsaistībā un jums nav simts tūkstošu, kas vajadzīgi uzsākot šos franšīzes biznesus, tad jums atliek sākt savu uzņēmumu ar kādu unikālu ideju. Mūsdienās visas kategorijas sākot no picērijām līdz kebabiem un augsta līmeņa restorāniem ir aizņemtas, un tikai ar tiešām inovatīvām idejām ir iespējams apspēlēt jau nostabilizējušos tirgus spēlētājus. Bet, ja jums ir radusies šāda ideja, tad sākotnējās izmaksas nebūs nemaz tik lielas, un, iespējams, ka biznesu varēsit uzsākt pat ar 5000 līdz 10000 Eiro, un šādas kredītsaistības jau vairs nav tik lielas, un nereti tiem cilvēkiem, kas ir gatavi uzsākt biznesu jau ir pieejami mazāki vai lielāki naudas līdzekļi. Paša uzņēmuma uzsākšana, protams, nav nekāds vieglais process un jum būs jānokārto dažnedažādākās licences, kas saistītas ar ēdiena gatavošanu pasniegšanu utt, kā arī būs jāpiesaista klienti un jāpieņem darba darbinieki, bet kad tas viss būs izdarīts un ja jums izdosies dabūt pietiekoši lielu apmeklētāju daudzumu, tad biznesam vajadzētu tikai augt un jums palēnām būs jāveido jauni un jauni restorāni aizvien lielākās pilsētās.

 

Mājās gatavots ēdiens

Šāds jautājums par to, kas ir labāk – taisīt ēdienu mājās vai doties uz restorānu? rodas daudzie mūsdienu saspringtās sabiedrības locekļiem. Katra no šīm darbībām prasa savu laiku un resursus bet kas tad ir labāk, katrā no izmērāmajiem raksturlielumiem to es šodien jums centīšos noskaidrot.

Laiks

Visbiežākais iemesls, kāpēc cilvēki dodas ārpus mājas vakariņot vai pusdienot viņuprāt ir laiks, kurš būtu jāpavada veidojot šīs vakariņas ir pārāk liels un vieglāk un ātrāk būtu doties uz savu iemīļoto ēstuvi un pasūtīt maltīti tur. Bet patiesībā laiks, kuru jūs pavadāt dodoties uz restorānu, tad pasūtot maltīti un pēc tam to arī sagaidot noteikti būs tikpat ilgs vai par ilgāks, kā mājās pagatavotas vakariņa un ģimenes kopēja pavakariņošana. Nereti mēs uzskatam, ka vakariņas pagatavot aizņem ilgu laiku, bet Latviešu tradicionālos kartupeļus izvārīt vai uzcept neaizņems vairāk par 30 minūtēm un iecienīto karbonāžu pagatavošana arī iekļausies tajā pašā laikā, kas nozīmē, ka stundas laikā vakariņas jau būs gatavas un jūs būsit tās paēduši, bet restorānā varbūt tikai tagad pienāks jūsu pagatavotā porcija.

Izmaksas

Izmaksa vienmēr ir bijušas restorānu klupšanas akmens un taisnība jau ir, jo, ja restorānā kārtīgas vakariņas izmaksās no 5 līdz 20 Eiro katram cilvēkam, tad par šo pašu naudu mājās jūs varat pagatavot vakariņas visai ģimenei un tādā veidā ietaupīt. Vislabāk ir mājās gatavotajām maltītēm produktus iepirkt jau iepriekš vairumā un pirkt pēc iespējas vairāk tieši neapstrādātus produktus, jo tie sanāks visizdevīgākie.

Veselīgums

Restorāni ir dažādi un atkarībā no tā vai jūs ēdīsit ātrās ēdināšanas restorānā vai kādā smalkā iestādē arī ēdiena kvalitāte krasi atšķirsies. Un, lai gan dārgie un smalkie restorāni vienmēr sevi slavē ar tikai dabīgu produktu iepirkšanu, tomēr jūs nekas nevarat būt droši, kas ir piejaukta viņu gatavotajās mērcēs un no kādas gaļas vai dārzeņiem tiek gatavotas šīs piedāvātās maltītes. Toties mājās gatavojot ēdienu jūs vienmēr zināsit, ka tas būs veselīgs un gatavots no svaigiem produktiem, ko paši būsit iepirkuši.

Attiecības

Ar attiecībām es domāju tos brīžus, kad visa ģimene vai pāris vakariņo kopā pārrunājot ikdienas paveikto un vienkārši esot kopā uzlabo savas attiecības. Šāda attiecību uzlabošana var notikt gan restorānā, gan mājās, tomēr restorānā to būs izdarīt mazliet grūtāk, jo tomēr apkārt jums būs arī citi cilvēki un jūs nevarēsit pilnībā atbrīvoties un justies, kā mājās.

Šie, protams, nav visi aspekti, kas būtu jāņem vērā, kad nākamreiz jautāsit sev šo jautājumu, bet tie ir labs sākums un noteikti jums ļaus vieglāk izdarīt šo izvēli!

Mājas lapas izveide savam ēdināšanas restorānam

Kā jau tas ir zināms, šobrīd gan Latvijā gan pasaulē ļoti daudz cilvēku izmanto internetu ikdienā, un internets arī ir vieta, kur cilvēki iegūst visvairāk informācijas. Lai mūsdienu konkurences apstākļos spētu turēt līdzi citiem restorāniem un ēdināšanas iestādēm ir nepieciešams izmantot šo lielo informācijas vidi, lai cilvēki varētu atrast jūsu restorānu un iegūt par to informāciju. Kā zināms, tad reklāmas internetā ir viens no vislētākajiem reklāmas veidiem, esot vairākas reizes lētāks par reklāmām televīzijā vai radio. Mūsdienās jebkuram jaunam ēdināšanas restorānam ir svarīgi iegūt pēc iespējas plašāku klientu loku, un izveidojot savu mājas lapu un komunicējot dažādos sociālajos tīklos noteikti var palīdzēt klientiem daudz vieglāk uzzināt par jūsu restorānu un šādi laika gaitā ievērojami palielinot restorāna klientu skaitu. Bet kas tad ir vajadzīgs, lai izveidotu savu mājas lapu?

Domēna iegāde

Pirmkārt ir nepieciešams iegādāties domēnu. Domēns būs jūsu mājas lapas nosaukums jeb adrese, kuru ierakstot interneta pārlūkprogrammā vai meklētājprogrammās potenciālie un esošie klienti varēs nokļūt jūsu mājas lapā. Par domēnu nosaukumiem var izvēlēties unikālus vārdus, kas sastāv tikai no burtiem, cipariem un domuzīmēm. Unikāls domēns nozīmē, ka kāds jau šādu nosaukumu nav izvēlējies. Piemēram, ja vēlēsieties reģistrēt domēnu mcdonals.lv, tas nebūs iespējams, jo šādu domēnu jau ir aizņēmusi cita organizācija. Kad būsiet izvēlējies savu unikālo domēna vārdu, piemēram, mans-restorans.lv, varat doties uz adrese www.nic.lv, kur būs iespējams šo domēna vārdu reģistrēt. Varat izvēlēties reģistrēt domēnu uz vienu vai vairākiem gadiem. Katru gadu jums būs jāmaksā fiksēta īres maksa par domēnu – 12.10 eiro gadā.

Mājas lapas izveide

Kad domēns ir iegādāts, nepieciešams izveidot pašu mājas lapu. Šeit ir divi varianti – vainu meklēt un izmantot profesionālu mājas lapu izstrādātāju pakalpojumus, vai izveidot mājas lapu pašiem. Griežoties pie profesionāļiem mājas lapas izmaksas būs atkarīgas gan no kompānijas, kas izstrādā mājas lapu, gan no tās sarežģītības un prasībām. Izmaksas vienkāršai, informatīvai mājas lapai būs sākot no 70 eiro līdz pat vairākiem simtiem eiro par sarežģītiem risinājumiem. Ja vēlaties pats veidot savu mājas lapu varat to darīt izmantojot kādu no gatavajām web platformām, kā WordPress, Joomla vai Drupal. Šīm mājas lapu izstrādes platformām ir jau gatavas tēmas un dažādi moduļi, kurus tikai jāpievieno savai mājas lapai pēc vajadzības. Plašāk par šīm web platformām varat iepazīties internetā. WordPress – https://wordpress.org/, Joomla – http://www.joomla.org/, Drupal – https://drupal.org/.

Ceram, ka šis raksts jums palīdzēs izveidot interneta vietni savam restorānam vai jebkurai citai ēdināšanas iestādei, ja to vēl neesat izdarījis. Mājas lapa ir vienkāršākais un viens no lētākajiem veidiem jaunu klientu piesaistei un sava restorāna popularizēšanai un reklamēšanai internetā.